Utazni jó széles e világban - tapasztalat, élmény, tudás, tolerancia
Ez a képzés a Fiatalok Lendületben Program 4.3 alprogramja keretében jött létre.
Az FLP Iroda munkatársaival együttműködve dolgozunk.
Rövid leírás magyarul, angolul
A YiA programban résztvevő fiatalok Európa sok országában megfordulnak és sok más országban élő, más nemzetiségű fiatalallal találkoznak. Találkoznak más kultúrával, más értékrenddel, más viselkedésmóddal, különböző vérmérsékletű és karakterű emberekkel. Meg kell tanulniuk ebben a közegben mozogni, kommunikálni, viselkedni, kapcsolatokat teremteni. Tiszteletben kell tartaniuk a mások szokásait, értékrendjét, míg saját identitásukat is megőrzik, értékeiket megmutatják másoknak.
Ez a képzés a különböző idegen helyzetekben való eligazodást segíti. Megoldásmintákat ad, illetve szemléletet alakít ki.
The young people taking part in the YiA visiting a lot of european country’s and meeiting there a lot of different people! They meet different cultures, identical values, behaviour, different temperatured and charactered young people. They have to learn how to handle this situations, how to communicate, behave and how to make contact with them. They have to respect their habits and values till they preserve they own identity, and they show their own values.
This training helps them to orientat in different situations. This training gives solution models and developes approach.
Módszertan
A YiA programban résztvevő fiatalok Európa sok országában megfordulnak
és sok más országban élő, más nemzetiségű fiatalallal találkoznak.
Találkoznak más kultúrával, más értékrenddel, más viselkedésmóddal,
különböző vérmérsékletű és karakterű emberekkel. Meg kell tanulniuk
ebben a közegben mozogni, kommunikálni, viselkedni, kapcsolatokat
teremteni. Tiszteletben kell tartaniuk a mások szokásait, értékrendjét,
míg saját identitásukat is megőrzik, értékeiket megmutatják másoknak.
Ez a képzés a különböző idegen helyzetekben való eligazodást segíti. Megoldásmintákat ad, illetve szemléletet alakít ki.
Módszertan
alapjául szolgál a Lions Quest Egyszer mi is felnövünk pedagógus tovább
képzésben OM 175/259/2005 szám alatt akkreditált tananyaga, melyet az
egész világon nagy sikerrel használnak. Ennek módszere a nem formális
képzések módszereivel szinkronban van. Azon értékek, amelyeket
közvetít, éppen ennek a témának a feldolgozására alkalmas.
Lényeges
eleme a rugalmasság, ami azt jelenti, hogy a részvevők igényeihez
folyamatosan lehet alakítani a programot tartalmi sérülés nélkül.
Az
alkalmazott módszerek csoportépítési tecnikák, plakát készítés,
prezetnáció készítése és közös bemutatása, szituációs játékok,
folymatos diszkusszió, visszajelzés, a felvetett problémákra a válasz
korrekt megfogalmazása, saját vélemény kialakítása, mások
meghallgatása, megoldási stratégiák kialakítása, szempontok gyűjtése,
ötlet börze, válogatás a használható ötletek részletezése stb...
A résztvevők
A
résztvevők jelentős része olyan fiatalokból állt, akik a saját
kösépiskolájukban aktívan résztvesznek a Dök munkájában, ezenkívül a
Camelot mozgássérült fiatalok egyelületéből jött 4 fiatal, közülük
kettő kerekesszékes, de a szállás is és a tréning hely is akadály
mentes. Egy résztvevőnk a rendőrség megelőzési osztáláyáról érkezett,
tapasztalatával színesítette a képzést.
A csoport nagyon nyitott és
étdeklődő volt. Nagyon gyorsan kialakult a csapatszellem és mindenki
érdeklődött a másik tevékenysége iránt.
Mivel helyi résztvevők
voltak, ezért a jövőben is együtt fogunk velük működni és a Subvenio
mentorálja, koordinálja, segíti kidolgozni elképzeléseiket, leendő
projektjeiket.
A képzés első félnapjában megalkottuk a
csoportszabályokat és csoport építő játékokkal oldottuk a hangulatot,
tettük könnyebbé egymás megismerését.
A csoport egyöntetűen
érdeklődő és pozitív hozzáállású volt, ezért maximális hatékonysággal
tudtunk a képzés témájával az utazással foglalkozni. A résztvevőknek
kevés külföldi tapasztalata volt, ezért fontos volt a lépésenkénti
haladás.
A csoportban volt két kerekesszékes résztvevő, akik
idősebbek voltak a többieknél, de nagyon nyitottak és nekik volt a
legtöbb külföldi ill. FLP-s tapasztalatuk. A csoport könnyen és hamar
harmoniába került velük és mivel úgy alakítottuk ki az aktivitásokat,
hogy mindig legyen számukra is megoldás, könnyen és gyorsan
beilleszkedtek a csoportba ill. a csoport befogadta őket.
A résztvevők érdeklődtek egymás tevékenysége iránt és fontosnak tartották, hogy a jövőben is kapcsolatban maradjanak egymással.
megértik, hogy hogyan csatlakozhatnak az FLP-hez.
Célok
A
projekt egyik célja a kapcsolatteremtés is volt, ami maximálisan
teljesült. A résztvevők sok ötletet kaptak az FLP-hoz való csatlakozási
lehetőségre.
Egyértelműen látható volt a szemlélet váltás a képzés
végére. A fiatalokat a képzés elején és végén is megkértük, hogy
alkossák meg álom utazásukat. Az első utazás elsősosrban turisztikai
jellegű volt, míg a végén erőteljesen előtérbe kerület az ember, az új
kapcsolatok irátni érdeklődés ill. Igény a mások szokásainak
megismerésére.
A kulturális sokszínűség megismerése fontossá vált számukra.
A
résztvevők saját közösségükben hatékonyan fogják kommunikálni az
utazások során felmerült problémák megoldását ill. fel tudják hívni a
figyelmet az emberi kapcsolatok jelentőségére, kommunikálni tudják
különböző kultúrák megismerésének igényét.
A Fiatalok Lendületben Program ismertetése
A képzés második és
harmadik napján saját FLP projekt tervezés folyt. Két csoportban
dolgoztunk. Az egyik csoport egy grafiti-vel kapcsolatos helyi
kezdeményezés kidolgozását kezdte meg, a másik csoport pedig egy a
külső megjelenés ill. viselkedési különbségekkel foglallkozó helyi
kezdeményezést kezdett tervezn. Mindegyik projekt sikeressége esetén
tovább fejleszthető nemzetközi irányban.
A képzés egy napján 1 FLP Iroda munkatárs volt jelen, aki szakmai segítséget nyújtott.
A
képzést meglátogatta egy FLP bíráló bizottsági tag, aki ilyen
szempontból segített körüljárni a pályázati lehetőségeket, felhívta a
figyelmet arra, hogy mik a tipikus hibák.
A képzés visszajelzése
rendkívül pozitív volt és egyértelműen felmerült az igény a
folytatásra, melyre igéretet tettünk. Július 3-án lesz az első
találkozó, melyen a neten való aktív kapcsolattarás lehetőségeit
tervezzük meg.
Többféle vonalon folytatódhat az együttműködés, a
Subvenio Egyesület tervezi ennek a témának a folytatását képzés
formájában, ill. Segtjük a projektötletek pályázati anyaggá
fejlesztését ill. majdani kivitelezését.
Hogyan tudjuk a képzés anyagát terjeszteni?
A képzésen résztvevő Dök
tagok saját ill. más középiskolákban is tudják terjeszteni a
hallottakat, ill. segíteni mások munkáját tanácsokkal. A Camelot
egyesület tagjai a jövőben is terveznek utazásokat ill. jelenleg is van
náluk önkéntes, akinek át fogják adni a tanultakat. A hallottak
segítségükre lesz a jövőben tervezett utazásaik során is. A rendőrség
megelőzési osztályáról jött résztvevőnk a jövőben tervezett rendhagyó
osztályfőnöki órákon is jól tudja hasznosítani a tanultakat.
A
szervező egyesület a Subvenio egyesület tagjai folyamatosan vesznek
részt FLP programokban, képzéseken, szerveznek képzéseket, ill.
dolgoznak olyan projekten, melyet 2008-ban fognak beadni.
Feltüntetjük az EU és a Program logóját, illetve a MOISZ nevét és szerepét a folyamatban.
Indítottunk
egy közös blogot, melyen nem csak a képzés folyamatát akarjuk
bemutatni, hanem folyamatosan ismertetjük a további közös
tevékenységeket is.
A képzéskor nyitottunk egy blogot, melyet a résztvevők közösen szerkesztettek:
http://utaznijoszelesevilagban.blogspot.com/A képzés képei is megtekinthetőek.
Az FLP mint lehetőség
Véleményem
szerint az FLP programok ismertségének növelése ill. a fiatalokat arra
inspirálni, hogy vegyenek részt ill. szervezzenek ilyen programokat,
nagyon fontos feladat.
Mivel a résztvevők egy része 18 év körüli volt, számukra az FLP még nagyon sokáig egy fontos lehetőség.
Úgy
látom, hogy több oldalról, több fajta képzésen kell résztvennie annak,
aki végül valóban talál egy olyan csoportot, akik pályáznak FLP-re.
Nagy jelentősége van a weblapoknak és a képes beszámolóknak, hiszen ezek tudják a leginkább megmutatni egy projekt hangulatát.
Fontos
a jó mentor, coach vagy facilitátor, és a tapasztalt felnőtt vezetőnek
nagyon jól kell megéreznie, hogy mennyi segítségre van szüksége
fiataloknak és mikor.
Nagy igény mutatkozott a folytatásra,
dolgozunk azon, hogy kialakítsunk egy olyan saját képzési progamot,
mely a fiataloknak minél több olyan kezdő infomációt ad, ami alapján